söndag 31 maj 2009

Selektivt minne

Hur kommer det sig att vissa saker bara klistras fast i hjärnan medan andra kan repeteras gång på gång på gång utan att fastna. Oliguri mindre än 400 ml urin per dygn, anuri mindre än 100 ml urin per dygn. Det kan jag svara på mitt i natten efter att ha läst en gång. Däremot olika former av njurcancer, det går bara inte, ändå har jag sett att det är en frekvent återkommande fråga. Jag har gått och deklamerat, mumlat ramsor för mig själv, läst och läst om, men inte kommer jag ihåg att de vanligaste njurtumörerna är: renal cell carcinoma, nefroblastoma och primära tumörer i calyx och pelvis. Ja, jag var tvungen att slå upp det för att kunna skriva in det här (men inte oligurin den kan jag ju utantill).  På torsdag gäller det, jag tror jag hinner igenom lungorna också idag, sen har jag tre dagar för repetition. Det finns hopp, men när man läser PBL kan man aldrig vara säker. Hur går det för er andra i tentaläsandet?

6 kommentarer:

  1. Inte bra... lååångsamt och massor kvar... åååångest

    SvaraRadera
  2. Ångest är en del av tenta-P processen. Det är den som gör att jag orkar kämpa de sista dagarna. Inget är så bra för studiemotivationen som lite panik ;)

    SvaraRadera
  3. Skriftlig tenta i fredags, det gick bra. Munta i morgon. Med den läskigaste överläkaren. Hua! Lite nervös... På torsdag redovisning av kursens projekt.

    //Maskrosen (www.maskrosblogg.blogg.se)

    SvaraRadera
  4. Skönt att den skriftliga gick bra, jag håller tummarna för muntan.

    SvaraRadera
  5. har en sådan ångest inför tentorna nu i veckan...

    SvaraRadera
  6. Har ni också terminstentor, där allt ska skrivas på en gång?
    Lycka till!

    SvaraRadera