söndag 24 maj 2009

En förlorad dag

Vaknade med migrän igår. Jag hade känt att det var på gång, men ignorerade värken hela natten. Det kanske var dumt för hade jag tagit min medicin redan på kvällen hade jag kanske kunnat sova ordentligt och kanske, kanske mått bättre på dagen. Nu startade jag morgonen med en zomig istället, det tog bort värken men inte förvirringen. Försökte plugga, men insåg efter ett tag att jag mest satt och vände papper. Gav upp och vi åkte och fixade sånt som måste göras i en barnfamilj men som inte kräver så mycket tankeverksamhet: byta sonens födelsedagspresent som han fått i dubbel uppsättning, köpa en present till dotterns kompis som ska ha kalas idag, handla, leta efter en gul tomatplanta, men det hittade vi inte. 

Framåt eftermiddagen började det klarna i hjärnkontoret. Då kom stressen. Jag har förlorat en studiedag, jag som redan var en dag efter i planeringen. Dessutom har jag på något sätt förträngt att jag hade lunginflammation under större delen av neoplasi-temat. Jag måste alltså läsa allt från början, det tar mycket mer tid än att repetera gamla anteckningar.  Suck. 

På kvällen innan jag skulle somna gick jag igenom en gammal tenta: Vilka kvalitetsregister känner du till? ... Blankt. En sån fråga har jag inte råd att missa, varför minns jag inte sånt? Äh, det vet jag ju. Namn är inte min grej. Jag är bra på samband och mekanismer, men jag är dålig på att minnas namn (både personer och saker). Suck igen. Bara att plugga vidare...

3 kommentarer:

  1. Kvalitetsregister... Det kan jag nog inte ett enda. DEt finns ju några man ska fylla i kring hjälrtinfakt. Något kring stroke. Ska man alltså kunna dem trots att de ändras så ofta? Eller har jag missuppfattat frågan?

    SvaraRadera
  2. Illa det där med migränen förresten! Dels gör ju huvudet så förbannat ont, men så är det den där sirapen som åter kommer till användningen. Efter sumotriptanbehandling hamnar man på: Sirap i skallen och i mitten guppar en öm boll.
    Kanonförutsättningar för en bra pluggdag... *hm*
    Kram, Maskrosen

    SvaraRadera
  3. Det där med kvalitetsregister - de vill nog bara vara säkra på att vi inte struntar i det, vi hade en föreläsning om kvalitetsregister nämligen.... men jag tycker väl det är måttligt spännande. Det finns 69 st slog jag upp, då borde jag kanske kunna nämna tre fyra stycken iallafall...

    Vad gäller migränen så funkar sumatriptan väldigt bra för mig, jag kostade på mig två panodil med trots magkatarren och då blir jag helt smärtfri. Men det är ju det där med sirapen...

    SvaraRadera