lördag 13 juni 2009

Städning

Dammkaninerna darrar, silverfiskarna slinker in under närmaste list - nu finns ingen pardon, lägenheten ska städas. Det är inte så farligt att städa när man gör det så sällan, resultatet blir synnerligen uppmuntrande. Direkt belöning. Har nu klarat barnens rum och tvättstugan. Jag brukar börja på olika ställen eftersom resultatet blir mer och mer ytligt ju längre tiden går.

Det är så rörigt och skitigt att jag börjar fundera på om det kanske är så att man bör städa lite oftare än en gång i halvåret. Ambitionen finns alltid där men inte tiden. Jag ska försöka få igång ett system där barnen får hjälpa till lite mer. Någon gång borde det funka. Om 10-12 år flyttar de hemifrån då lär det garanterat bli mer ordning.

Sambon misströstar. Han försöker få all smutstvätt ren. Så fort han tror att han är klar har jag röjt igenom ett nytt rum och kommer med en ny hög kläder som mirakulöst materialiserats från tomma intet.

Hittills har jag varit i soprummet och kastat fem stora soppåsar med skräp samt 4 kassar returpapper. Det är ändå något som jag verkligen försöker hålla efter. Var kommer alla tidningar från?

Dags att ge sig på nästa rum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar