torsdag 4 juni 2009

Skittenta

Dagen började bra. Jag hade gått igenom morgonrutinerna ordentligt med barnen för att få dem att förstå att jag inte under några omständigheter fick missa bussen idag. Barnen var helt fantastiska. Sonen vaknade med mig och stod vid ytterdörren efter tio minuter: "Kom nu då, jag får inte komma försent till dagis"

Problemet var bara att jag precis hade kommit ur duschen och hade ambitionen att hinna med lite frukost också innan avfärd. Dottern vaknade efter lite skakningar och kom också i ordning snabbt, trots att hon skulle på utflykt idag med massäck och allt extraarbete det innebär.

I god tid lämnade jag av sonen på dagis, kunde GÅ (!) till bussen och fick till och med vänta på den i några minuter. Kom i tid till tentan och började skriva. Det började bra, njurar ok glomerulonefrit inte min favorit men lite har jag snappat upp... sen gick det åt pipsvängen... Anafylaktisk shock - var inte det nästa termin? NO hur det tillverkas (det var väl NOS och arginin på något sätt...), hur det verkar intracellulärt (vilken second messegner kopplar cGMP till nu igen?), hur det påverkar trombocyter (ööö...) och lite till. Ok, lite NO har jag koll på men varför fokusera en tredjedel av tentan på NO, vi har ju faktiskt läst lite annat också... Och så är det det där med PBL också... öppna frågor - man ska kunna förstå vad den som skriver tentafrågorna tänker på... jag är bara så himla dålig på tankeläsning.

Jag vet inte om det är någon tröst, men denna tenta har nu gått till handlingarna som "skittentan" det var allmänna omdömet efteråt iallafall.

Åkte hem i allmän koma. Klockan tre, mitt på stan, kom jag på att jag glömt att äta lunch. Jag åt frukost kl 6 och det är inte bra för varken magkatarren eller migränen att slarva med maten på det sättet (eller jo, men inte för mig) så jag kostade på mig att fira eländet på MacDonalds och slog till på stort med en MacFlurry marängsviss till efterrätt. Helt ok, kolhydrater har faktiskt en tröstande effekt.

Nu väntar semester i tre dagar :) Ledig, ledig, ledig. Jag åker till och med hemifrån, operation "hitta öppen golvyta" får vänta tills på måndag. Det kan hända att en och annan dammkanin stryker med också, men som sagt, på måndag...

4 kommentarer:

  1. "Gissa-vad-jag-har-tänkt"-frågor är det värsta jag vet!! Och vi som inte ens har PBL-baserat...

    Hoppas att du får en trevlig semester, det är du värd! :)

    //Maskrosen

    SvaraRadera
  2. Känner du till någon bra kurs i tankeläsning?

    SvaraRadera
  3. Jag råkar faktiskt vara ganska bra på tankeläsning. I alla fall när det gäller dem som skriver tentafrågor.

    Jag har tränat upp den förmågan genom att gå starkt på fördomar. Prova att läsa enbart första meningen på tentafrågorna och fundera på vilken diagnos som först dyker upp i huvudet. Förvånansvärt ofta är det rätt!

    (OBS! Fungerar ej på riktiga patienter utan enbart tentafall!)

    //Maskrosen

    SvaraRadera
  4. Jag är mest intresserad av tentorna just nu - patienterna kommer senare, tentorna är ju en förutsättning för att komma vidare.
    Du kanske har rätt, men jag blev tvärlurad just genom att tänka så på en fråga på den här tentan. Men när jag tänker efter så har du nog rätt, kuggen kom lite längre in, hade jag gått stenhårt på första meningen hade det kanske blivit rätt...
    Jag kör på ditt tips nästa gång :)

    SvaraRadera