söndag 21 juni 2009

Hemma igen


Efter en hel dag i bilen är vi nu äntligen hemma. Vi har firat midsommar i Värmland à la storfamilj. Toppnoterningen hamnade på 13 vuxna och 15 barn. Traditionsenligt skulle vi äta midsommarmiddagen ute och traditionsenligt hotade regnet att späda ut snapsarna så traditionsenligt dukade vi i stallet istället. En bra kompromiss, ute men ändå inne.

Midsommardagen gick jag ut på en promenad i skogen. Mitt i ödemarkerna började det regna och jag hade varit förutseende nog att klä mig i shorts och fleecetröja (telefonen hade jag naturligtvis glömt). Jag klättrade vigt upp i ett jakttorn (som vajade oroväckande) för att vänta ut regnskuren. Skuren visade sig ha fastnat över mitt jakttorn så efter 30 minuter gav jag upp och halvsprang tillbaka hem och blev genomblöt från topp till tå. Under tiden hade barnen varit ute till en ödeborg i skogen. Till deras skräckblandade förtjusning hade två nobla riddare till häst dykt upp och gett dem en skattkarta. Kartan ledde till en skatt bestående av lördagsgodis och dagen var räddad. Jag undrade senare lite surt varför inga nobla riddare hade kommit och räddat den sköna jungfrun som satt fången i jakttornet, men de mumlade något om att man inte räknades som jungfru när man hade fött två barn...

Nu är det dags att ställa om till vardagen. Imorgon är det dagis/frita/jobb som gäller som vanligt.

4 kommentarer:

  1. Hihi, charmerande berättelse!

    Förresten undrar jag om du redan är disputerad eller doktorand? Magkänslan säger disputerad men det är en ren och skär gissning.

    SvaraRadera
  2. Hej Doktoranden
    Jo, jag är disputerad, 2002. /FiaLisa

    SvaraRadera
  3. skönt med fleecetröja när de regnade?

    SvaraRadera
  4. Jepp, jätteskönt... det gäller ju att planera sina skogspromenader väl. :-p

    SvaraRadera