onsdag 10 juni 2009

Förväntningar och besvikelser



Jag sprang förbi Lidl för att köpa torsdagsfika till jobbet. Jag hittade den här vattenhästen och föll pladask. Den var ju alldeles underbart söt. Jag tog snabbt beslutet att köpa en varsin till barnen, det passade extra bra eftersom vi skulle simma idag.

Dottern blev lika förtjust som jag och tog hem hästarna medan jag hämtade sonen på dagis. Då gjorde jag en dundertabbe, jag sa: "Jag har en överraskning åt dig hemma". Ack så dumt. Sonen började fundera på vad det kunde vara och till slut kom han fram till att det måste vara Power Miners #6, eftersom det står högst upp på önskelistan. När han kom hem och såg att det "bara" var en vatten häst, blev han så besviken att han inte ville ha den. Den var "skittråkig".

Visst är det så med mycket i livet. När förväntningarna är höga bäddar det för fiasko. Tänk om man kunde vandra livet fram öppen för vad som kommer utan att hela tiden jämföra med vad det kunde varit.

När besvikelsen lagt sig tinade dock sonen upp och båda barnen lekte glatt med sina hästar i badet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar