fredag 26 juni 2009

Är den största synden idag att vara ful?


Läste den här lilla notisen i morse (hittade den tyvärr inte i web-tidningen så jag kan inte länka). Jag som var lagom sur redan innan surnade till ännu mer och jag har gått och muttrat över detta hela vägen till jobbet.

Varför är det så hemskt att vara fult klädd? Har kläders funktion som skydd mot köld eller sol helt försvunnit? Ska man bara klä sig för att imponera på omgivningen?

Artikeln i fråga är rätt harmlös, men jag har länge retat mig på att samhällsklimatet har förändrats. Det är ok att dissa människor för att de klär sig på "fel" sätt. Alla kan självklart uttala sig om hur människor ser ut, det verkar vara en rättighet oavsett om det sårar.

Hur kommer det sig att människor kan vara hur elaka, onda eller korkade som helst - det är helt ok - bara de klär sig med stil?

Nu tycker jag inte det är fel att vilja vara fin, jag tycker bara att det borde vara upp till var och en att fritt få bestämma hur de vill klä sig utan att behöva få gliringar för att det är omodernt eller fult. 2000-talet har blivit årtusendet när alla måste följa strömmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar