måndag 29 juni 2009

En riktig kopp kaffe?


Jag kanske inte är någon gourmet. Eller också är jag snål. Eller kaffe-på-jobbet skadad. Jag kan inte riktigt uppskatta finessen med en exklusiv espressobryggare.

Sambon fyndade en espressovärsting igår. Den kan allt utom möjligen att sjunga samtidigt som den brygger. Kaffet blir jättegott, men frågan är om det blir så mycket godare än det kaffe bryggaren gör? Kommer vi bli finsmakare nu så att kaffet på jobbet inte duger längre? Än så länge ligger priset per kopp på runt tusenlappen. Visst sjunker det snabbt, men ändå...

Fast visst är den fin där den står där i köket. Och kaffet smakar mycket mer än vad bryggaren lyckas åstadkomma. Kanske inte är så dumt ändå...

3 kommentarer:

  1. Kaffe från riktigt bra espressomonster är riktigt gott.

    Men som kaffenörd är jag kluven.

    Det bästa kaffet blir alltid från halvautomatiska, där man måste mala sina bönor, tampra kaffet, skumma mjölken; ja hela handlaget.

    Men jag är, som poängterat, en nörd.

    SvaraRadera
  2. Men du finner väl en njutning i att just mala och skumma? Då blir det en del av upplevelsen. Jag vill ha den perfekta koppen serverad utan tidsspill så vårt espressomonster är nog en bra lösning för mig, om man ser till den aspekten. Mitt problem är snarare att jag är dålig på att sitta ner och njuta här och nu. Jag är alltid på väg... Men det är något jag tränar på så det här kanske är en bra början.

    SvaraRadera
  3. Absolut en njutning. En behaglig upplevelse.

    Det finns knappt många saker som är bättre än att ta sin latte, espresso, macchiato eller vad man nu än gjort och sätta sig på balkongen, lägga upp fötterna, och njuta i fulla drag.

    Latteträsket är ett behagligt ställe. Promise.

    SvaraRadera