lördag 15 augusti 2009

Tankar från en vårdkö

Här ligger jag sjukskriven i väntan på en gastroskopi. Förhoppningsvis tillfrisknar jag hyfsat fort så fort jag får rätt behandling. Under tiden kommer jag, en i vanliga fall fullt arbetsför person, gå på sjukpenning. Vad kostar det samhället med alla patienter som väntar på att få bli friska? Förutom det utdragna lidandet, borde det gå att samhällsekonomiskt räkna ut hur mycket vårdköerna kostar. När jag tänker efter är det säkert redan gjort. Varför går det inte att ta dessa pengar till att utöka vården så att köerna minskar? Det beror naturligtvis på att det är olika kassor. Olika system som inte kan integreras. Och detta resulterar i att mängder av patienter är sjuka onödigt länge och kanske får onödiga komplikationer.

6 kommentarer:

  1. Ja, suck.
    De vill biopsera och HP-testa vid gastroskopin, alltså? Har PPI:n hjälpt?

    SvaraRadera
  2. Ja, det stämmer. Jag har ätit PPI sen april (20 mg), det hjälpte jättebra i början, men nu har jag börjat undra om jag fått en dålig kopia. Senaste var omeprazol arrow, sen jag började äta den har det gått gradvis utför. Jag köpte ny igår, får se om jag blir bättre så att jag iallafall håller mig på benen. Lite grann som ett sista strå att hålla sig i.

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort det, blir lite bättre...

    SvaraRadera
  4. Om man ska ta HP-prov ska man väl iofs trappa ut PPI innan. Kan påverka resultatet annars. Istället kan man ta H2-blockare. Men de borde ju ha sagt till om du skulle göra det. Kanske finns det numer ett sätt att komma runt provfelen?

    SvaraRadera
  5. Min temperatur börjar närma sig 37,5 så jag tror helicobakterna gottar sig i min mage, har svårt att tro att det ska bli provfel. Samtidigt har jag också hört att man ska undvika PPI, vilket oroar mig. Fast det oroar mig ännu mer att sluta för jag tror jag kommer krascha totalt utan dem... Lite för mycket tid att tänka kanske... Jag kanske får instruktioner när jag får kallelse till gastroskopin. Ska försöka att inte tänka så mycket.

    SvaraRadera