söndag 16 augusti 2009

Ork

Var kommer orken ifrån? Det är lite konstigt, för när man har ork tänker man inte på det. Det är så självklart. När orken saknas däremot är det plågsamt uppenbart.

Hur mäter man ork? Hur vet jag hur mycket ork jag har just nu? Hur förklarar man för en doktor att jag känner mig inte så sjuk, men jag har ingen ork. Ibland känns det som gravitationen har ökat tiofalt just där jag befinner mig. Det är ogörligt att gå upp ur sängen och i värsta fall går det inte att säga en hel mening - det blir för jobbigt.

Sen helt plötsligt kan den vara tillbaka. Livskraften återvänder och planerna för morgondagen med den. Så länge jag ligger i sängen har jag obegränsat med ork. När jag varit uppe en stund sviker den mig och lämnar mig i sticket med mina ogjorda planer.

Kanske ska ut och sätta upp lappar på lyktstolparna: Borttappat: Min ork. Hittelön!

1 kommentar:

  1. Åh, känner igen mig! Jag kan vara med och betala ut hittelönen till den som får tag på orken!

    SvaraRadera