tisdag 18 augusti 2009

Olika världar

Läser tidningarna och blir nedslagen över hur illa det står till i världen. Aftonbladet skriver om läget i Afghanistan. I Afghanistan dör 1600 kvinnor per 100 000 födslar. Det är 16 kvinnor per tusen födslar eller nästan 1 av 60. I den värsta provinsen, Badakhshan, dör 6507 kvinnor per 100 000 födslar. Det är en på 15. I snitt föder en Afghansk kvinna 6 barn. Med tanke på att många dör vid första förlossningen betyder det att mer än hälften av kvinnorna kommer dö vid en förlossning. Att bli gravid är således nästan en dödsdom i denna provins. Helt ofattbart. Jag lyfter på hatten för Aftonbladet som skriver om dessa kvinnors situation. Vad gör männen i Afghanistan medan deras kvinnor dör i tysthet - en naiv person som jag skulle tro att när så många kvinnor dör i onödan gör man en kraftsamling för att lösa problemen. Men icke, bättre att kriga lite till. (Ja, jag vet att det inte är så enkelt men visst blir man frustrerad.)

Sen dyker ett helt annat problem upp. En tunisisk kvinna har bestämt sig för att slå åttlingrekordet. Hon väntar 12 barn. Enligt Daily Mail säger pappan "Our joy was increased with the growing number". Själv hade jag nog blivit rätt orolig. Jag har burit ett barn i taget, det var rätt jobbigt. Att ta den bördan gånger 12 anser jag vara omöjligt. De flesta medicinska experter ger rätt dystra prognoser också, så jag är inte ensam som olyckskorp. Jag kan bli lite ledsen när medicinska framsteg som utvecklats för att hjälpa människor missbrukas. Med dagens kunskap kan vi göra otroligt mycket. Men när det missbrukas som i detta exempel när det blir en tävling om vem som kan få flest barn samtdigit eller när pensionärer blir gravida, då hämmar det utvecklingen. En utveckling som kan hjälpa många som verkligen behöver hjälp.

10 kommentarer:

  1. Vilka fruktansvärda förhållanden! Jag kan rekommendera en artikel i NY Times som också handlar om mödravården i Afghanistan: http://www.nytimes.com/2009/07/28/health/28midw.html

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset och välkommen till min blog.

    SvaraRadera
  3. Det förvånar mig inte att så många dör i barnsäng pga de förhållanden som råder. Smutsig miljö, brist på rent vatten, brist på kvalitativ läkarvård etc.
    Vidare så är problematiken med månglingar också något av svår art där snarare motsatta situationen råder då den medicinska kunskapen kan bidra till dessa situationer. Om allting kunde vara lite mera utbrett och jämnt vore det en idealisk situation men ofrånkomligen verkar det vara en fabelbetonad utopi. Sedan går det inte förneka det faktum att jorden är extremt överbefolkad och att föda extremt många barn egentligen inte är någon sorts vinst över huvudtaget, särskilt när många av barnen i fråga inte får adekvata livsförhållanden.

    SvaraRadera
  4. Doktoranden: Så sant. Men jag kan inte låta bli att hoppas att vi ska närma oss utopin, lite grann iallafall.

    SvaraRadera
  5. Att sträva efter en utopi är en uppgift där man med största säkerhet inte kommer att nå sitt mål. Ändå tror jag att det kan vara värt att sträva efter det målet. Världens obalans förvånar mig om och om igen. Kanske gör det mig naiv. Men att ge upp bara för att uppgiften är för svår... Jag håller med FiaLisa. Kan vi närma oss utopin i alla fall lite grann är det värt mycket!

    SvaraRadera
  6. Jag har som livsmålsättning att göra världen lite lite bättre. Försöka bidra till den positiva sidan. Om alla gjorde det skulle världen bli mycket bättre. Men jag inser att jag ensam bara kan bidra med min lilla del.

    SvaraRadera
  7. Men det är precis som ordspråket "många bäckar små...". Om en stor massa bidrar med sin lilla del så handlar det i slutändan om någonting stort.

    Och det är fantastiskt.

    Jag brukar tänka som så när jag donerar blod på blodcentralen och lämnar det till barncancerfonden. Min lilla ersättning (80 kronor för plasma) är inte mycket, men tänk att 30 stycken om dagen gör samma sak. Under ett år talar man faktiskt om forskningspengar i svängar om 1.5 miljoner. Det är imponerande.

    SvaraRadera
  8. Det där är mitt ständiga dåliga samvete. Jag har aldrig lämnat blod och jag har sedan länge slut på ursäkter. Härmed lovar jag att jag ska anmäla mig till blodcentralen så fort jag är frisk. Ni får gärna påminna mig vid senare tillfälle.

    SvaraRadera
  9. Man kan inte göra allt. Just nu ska du definitivt inte lämna blod. Men visst kan vi påminna om ett tag! ;)

    SvaraRadera