måndag 17 augusti 2009

Kaffeabstinens

Att gå ner från fyra koppar per dag till en kopp kaffe per dag var inte svårt. Den sista koppen däremot är smärtsam. Det är något med frukostkaffet, något i ritualen eller doften, som gör att den är näst intill omistlig. Ibland fuskar jag. Brygger en kopp. Luktar och smakar. Sen får det stå och kallna. Men saknaden är tung.

Är det någon som vet? Ska man undvika kaffe när man har gastrit? Jag har sett olika råd när jag sökt på nätet, men jag vågar inte göra något som kan förvärra situationen, så kaffet får vara.

2 kommentarer:

  1. Jo, egentligen ska man väl undvika kaffe om man har gastrit. Personligen har jag svårt att tro att en kopp kaffe till frukost skulle göra så stor skada. Snarare är det väl för frekvent bruk som är risken. Men detta har jag inget belägg för i form av vetenskapliga studier etc. Någon annan som vet?

    SvaraRadera
  2. Jag har också svårt att tro att en kopp kaffe kan vara så skadlig, men vågar inte testa. Om någon vet får ni gärna skriva här.

    SvaraRadera