måndag 17 augusti 2009

Modern teknologi

Ringde läkarmottagningen som ska göra gastroskopin för att höra hur lång väntetiden är. Jag får veta att de inte ens fått min remiss. Den skickas med snigelpost. Nu ska jag försöka få tag på vårdcentralen och få dem att faxa remissen. Om jag vetat detta hade jag tagit remissen själv och åkt till läkaren med den.

Han jag pratade med var iallafall väldigt trevlig. Alltid något.

Uppdatering 18 aug
Ringde vårdcentralen igår och de lovade att faxa remissen. Men ingen remiss har synts på läkarmottagningen för gastroskopi. Suck.
Ringde vårdcentralen igen och mitt fall ligger hos läkaren i en röd mapp, men läkaren är inte på plats idag.

Uppdatering lite senare
De ringde från läkarmottagningen och gav mig en tid på torsdag! Snigeln har kommit fram! Tänk att man kan bli så glad för en läkartid.

6 kommentarer:

  1. Jag älskar faxen (och FACSen). Så är det bara.

    Fantastiska uppfinningar.

    SvaraRadera
  2. Visst är det.

    FACSen är en av de apparater jag tittar drömskt på och tänker: en dag ska jag bemästra den. Men det får nog bli nästa karriär.

    Det som förvånar mig är att faxen är rätt etablerad nu, den borde ha nått vår vårdcentral med.

    SvaraRadera
  3. Grattis till tiden! Vad skönt! (Att själv vara patient skrämmer mig för övrigt. Så mycket som kan strula och så mycket som blir bättre om man lägger sig i själv. Ska det verkligen behöva vara så?)

    SvaraRadera
  4. Visst är det tråkigt att aktiva patienter får bättre vård. Ofta är det de som inte kan tala för sig som behöver mest hjälp. Jag kan ändå stå ut med det mesta så länge jag känner att mina besvär tas på allvar. Jag tycker också det är underligt att det ska behöva vara så, men jag har ändå full respekt för (de flesta) läkarna som kämpar på i ett system som inte fungerar.

    För övrigt suger det att vara patient, men det beror mycket på de känslor som blandas in i samband med att man är sjuk, orolig och trött.

    SvaraRadera
  5. Hurra!

    (Och.....facs? Jag har noll koll, vad är det?)

    SvaraRadera
  6. Flödescytometer, den kan sortera celler. :-)

    SvaraRadera