fredag 19 februari 2010

Jag lär mig

Med en hjärtpatient hemma tog jag beslutet att investera i en blodtrycksmätare. Helst hade jag velat haft en manuell med manometer, men jag ville handla på Amazon för att utnyttja ett presentkort, och den manuella gick inte att köpa i Sverige. Det fick bli en automatisk istället.

Blodtrycksmätaren kom igår. Maken och jag började roa oss på en gång. Makens vänstra arm 100/60. Höger arm 120/60. Men hallå - det måste vara fel. Det ska ju vara samma tryck i båda armarna. Jag testade mig och jag hade samma tryck i båda armarna. Vi testade maken igen. Fortfarande 20 mm högre i vänster arm. Min hjärna börjar gå på högvarv. Varför stämmer det inte? Vad kan orsaka lägre tryck i en arm? Propp? Jag går igenom anatomin i huvudet. Egentligen för mig själv, men tydligen hade jag pratat högt.

Maken säger försiktigt: Jag har ju i och för sig en kabel i blodkärlet på vänster sida...

Jag pustar ut. Så är det ju. Pacemakerkabeln påverkar trycket i vänster arm. Vi behöver inte åka till akuten. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar