söndag 7 februari 2010

Funderar

Jag har funderat vidare på varför jag blev så frustrerad på akuten i fredags. Vi blev tagna på allvar, maken blev ordentligt undersökt och vi fick allmänt ett bra mottagande. Så vad var det jag tyckte var så fel?

Efter lite tankeverksamhet kom jag på att det beror på att i sin iver att skicka hem patienter från avdelningen skapas ett systemfel där patienter som får komplikationer inte vet var de ska ta vägen. En post-operativ patient kan behöva stöd och råd, uppföljning på ny medicinering med mera utan att behöva åka till akuten. Jag tycker det är bra att patienter får åka hem, men det saknas en organisation att ta hand om utskrivna patienter (som ofta är rätt sjuka och orkeslösa och inte orkar ringa runt själva). Jag har råkat ut för liknande problem efter en av mina operationer.

Jag kanske blir upplyst när jag börjar mina kliniska terminer, eller inte. Det återstår att se.

2 kommentarer:

  1. På psykiatrin och inom barnmedicin använder man sig mycket av permission (jag tror även att det gäller geriatriken). Dvs man låter patienten gå hem, med officiellt är patienten fortfarande inskriven på avdelningen. Är det något som strular kan de då ringa direkt till avdelningen.

    SvaraRadera
  2. Ja, en sån lösning vore perfekt.

    SvaraRadera