torsdag 2 juli 2009

Skuggat en kirurg

Jag har skuggat en kirurg en hel dag och fått en inblick i vad som händer på avdelning och jag fick se på en gallstens-laproskopi. Oj, jag är helt slut. Så många korridorer och så många samtal. Visst fattar jag att viktig information utbyts, men jag hänger inte med exakt när det sker mellan alla vardagliga kommentarer.

Det har varit jättespännande. Jag har rätt stor erfarenhet av att vara patient och har ofta känt mig lite bortglömd i sjuksängen, men de hade verkligen superkoll. Patienter diskuterades, remisser och recept skrevs och sen ett snabbt besök vid sängen innan arbetet fortsatte.

Jag var lite nervös inför operationen, jag visste ju inte hur jag skulle reagera men det var inga problem (dvs jag svimmade inte). Det var spännande att få se en buk från insidan på en levande patient (till skillnad från obduktionerna vi gjort) och det var spännande att se hur allt gick till.

Undrar om jag kommer vara lika trött efter praktiken i termin 7-11... Lite lyxigt kändes det iallafall att vara ensam student på avdelningen. En fördel med att komma på sommaren.

Samtidigt kan jag känna mig lite nördig. Vad gör jag med min semester? Jag praktiserar på en kirurgavdelning.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att det låter toppen! Alldeles lagom nördigt... ;) Vill också!!

    Var op-syrrorna snälla? Klarar man utan att osterilisera sig hela tiden?

    Jag tränar på att vicka på tårna inför hösten... Kommer att svimma ändå tillslut. Men jag är van. ;) Det kommer att gå bra ändå!

    //Maskrosen

    SvaraRadera
  2. Op syrrorna var jättesnälla och professionella. Jag var mycket imponerad. Jag fick byta om till rena men inte sterila kläder, ha huva och munskydd. Sen fick jag instruktioner om var jag kunde stå och jag fick en pall att stå på för att jag skulle kunna se bättre fastän jag var på avstånd (vilket gjorde mig ännu mer nervös för att svimma, hade slagit mig rejält om jag trillat från pallen).

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag har också varit med om en gallstens operation, var riktigt faschinerande för mig haha, trodde också att jag skule bli rädd, eller att det skulle vara otäckt, men det gick ganska bra. Fick stå på en pall, med munskydd & huva, men det var mycket varmt måste jag säga. Jag och min kompis fick gå ut ur salen flera ggr för att andas in lite syre.
    Jag undrar vilket år du går på?
    =)

    SvaraRadera
  4. Jag ska börja fjärde terminen. /FiaLisa

    SvaraRadera
  5. Ja, det är långt ner från pallen! Men bara man inte trillar rakt ner i op-såret... ;) Jag menar, slår man sig när man trillar i golvet finns det ju ortopeder i närheten. Däremot är det ganska illa om man kontamilnerar hela såret. Patienten går alltid först... ;)

    SvaraRadera