söndag 19 juli 2009

Hur man förstör en helg



Titta noga på dessa nycklar. De bär på en förbannelse. Jag är normalt inte vidskeplig, men detta tror jag benhårt på.

Det fanns en gång en exakt likadan uppsättning av dessa nycklar, med samma pedagogiska färgglada band. Den uppsättning är spårlöst försvunnen sedan ett halvår. Det är våra husvagnsnycklar, gissa hur lätt det är att bara ha en uppsättning när sambon far över landet nästan jämt.

Igår skulle vi åka till husvagnen i Stockholm. När vi kommer fram till husvagnen inser sambon att han har lagt nycklarna i sina arbetsbyxor som ligger i Norrköping.

...

Vad göra? Det är naturligtvis bara att åka till Norrköping. När vi kommer hem börjar den vilda jakten på nycklarna. De finns inte någonstans i lägenheten. Nästa steg var att vända upp och ner på packningen. Jo, ni gissar rätt, nycklarna låg längst ner i packningen. Vi hade alltså haft med oss dem hela tiden. Sambon har jobbat lite för mycket lite för underliga tider, så jag kan inte vara arg på honom. Han hade lagt ner dem utan att tänka på det, det var ju bra men blev så fel. Sen åkte vi tillbaka till husvagnen.

Idag skulle sambon åka iväg och jobba igen. När han står och lastar kommer han på att han glömt regnkläder och lite andra grejer, så han ringer och ber mig att packa en väska och köra över. Det fixar jag. Väl tillbaka vid husvagnen börjar jag leta efter nycklarna.

...

De finns inte någonstans. Jag börjar ana det värsta och ringer sambon. Han tittar då i väskan jag gett honom och visst ligger nycklarna där. Problemet var bara att sambon hade hunnit åka en bra bit och han kunde dessutom inte vänta på mig eftersom han var pressad av körtiderna. Det var bara att fara iväg efter honom. Jag kom ikapp honom i Strängnäs.

Vad säger man? Jag känner mina koldioxidpoäng stiga till nya oanade höjder och jag blir bara matt när jag tänker på allt roligt jag kunde ha gjort på min semester istället för att jaga nycklar genom halva Sverige. Och tänk vad kul man kunde haft för alla pengar det kostat. Jag har ingen aning om hur husvagnsnycklarna hamnade i hans packning. Det finns ingen annan att skylla på än mig, så det är bara att bryta ihop och gå vidare...

4 kommentarer:

  1. Illa... ;)

    Det blir ett spännande äventyr att berätta, men oj vad flängigt! Hoppas att du hinner vila lite också...

    //Maskrosen

    SvaraRadera
  2. Jo då, nu ska jag försöka ta det lugnt tills på fredag.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du ska bearbeta det genom att skriva en fabel. "De onda nycklarna" kan den heta. Och så kan det vara med en skata och några andra djur, gärna en iller och ett bältdjur eftersom de är så roliga. Och en mastodont. Kanske blir nycklarna faktiskt överflödiga i storyn med tanke på alla de högintressanta djuren.

    SvaraRadera
  4. Ja en bra idé. Men jag är mer inne på spåret att skylla ifrån mig på djuren... det kom en mastodont och smugglade ner nycklarna i väskan... ett bra sätt att slippa ta ansvar själv.

    SvaraRadera