lördag 14 mars 2009

Jag har blivit en Östgöte


Jo, det stämmer. Jag har bott i Östergötland i snart 8 år, och har förvandlats till en urinnevånare utan att märka det. Vi hade strimma härmodagen och jag blev filmad. När jag sen såg filmen, tappade jag fattningen vid ett tillfälle och då... en klockren östgötska strömmade ur min mun, ni vet den där dialekten alla skrattar åt. 

Jag har tidigare bott i Stockholm i 12 år, utan minsta tendenser till att förvandlas till Stockholmare, tvärtom jag visste hela tiden att jag skulle därifrån, men det blev en längre vistelse än jag hade tänkt mig. Visst har jag under senare år tvivlat på om jag skulle kunna stanna i Östergötland. Vid flera tillfällen har jag sökt jobb i Stockholm, kanske kände de på sig att jag inte ville flytta dit, för jag fick inte något av jobben med viss lättnad. 

Det slutar nog med att jag arbetar på någon vårdcentral i Vikbolandet eller Borensberg, ju längre ut i vischan desto bättre. Och så levde hon lycklig i alla sina dagar... eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar