söndag 1 mars 2009

Intro

Vem är då jag? En rätt framgångsrik forskare men ändå inte tillräckligt vass för att kunna konkurrera om de få tjänster som finns. En bidragande orsak var också att jag valde att inte åka utomlands för postdoc eftersom jag var mitt i småbarnsåren under den tiden. Jag hamnade i en djup kris när jag insåg att jag var på väg mot arbetslöshet... det finns inte på kartan för mig, arbetet är en alldeles för viktig del av mitt liv. Jag såg bara en väg ut - att läsa till läkare. När jag kom in på läkarlinjen så insåg jag att det var helt rätt av så många anledningar. Jag tror det är ett yrke som egentligen passar mig bättre än forskning - forskning tenderar att bli allt mer teoretisk ju längre man kommer i karriären och jag behöver även lite praktisk hands-on utövning i min vardag, jag blir tokig om jag bara ska ägna mig åt teoretiska resonemang. Problemet är ekonomin. Med en civilingenjörsutbildning i grunden kompletterat med ett års medicinska studier kan jag inte få något studiemedel. Jag har två barn att försörja och det har verkligen inte varit lätt att dra ner standarden för att få livet att gå runt. Det är så mycket svårare att säga nej till barnen än att offra något själv. Mitt största bekymmer just nu är att jag lever i ovisshet om jag kommer klara att få detta att gå runt hela utbildningen, jag är inte van att hoppa på ett så här viktigt projekt utan att veta om det kommer funka ända fram till mål. Just nu försörjer jag mig som deltidsforskare samtidigt som jag läser till läkare. En väldigt bra lösning även om jag går på knäna ibland. Så den här bloggen kommer handla om min vardag som läkarstudent, forskare och mamma. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar