onsdag 4 mars 2009

Akvariet

Vi har skaffat ett akvarium. Det är det enda husdjur jag kan acceptera eftersom jag har en tilltagande pälsdjursallergi. För att vara riktigt ärlig är det rätt bekvämt att ha allergin att skylla på, jag vill verkligen inte ha hem en massa husdjur som jag kan ha dåligt samvete över. I början var mitt intresse för akvariet rätt svalt, ja nästan iskallt. Visst, det lyste mysigt i hörnet på morgonen när jag kom ner, men sen försvann det i intressefiltret. Ända tills vi fick små yngel... då plötsligt vaknade jag till och blev näst intill fanatisk. Jag kunde sitta och titta på dem i ... minuter iallafall. Vi har platty och de föder levande ungar. De flesta dör direkt, men några darwinistiska yngel gömde sig i pumphuset. Det tog ett tag innan jag fattade, så första kullen försvann. I andra kullen lyckades jag fånga in två yngel som nu har blivit riktigt stora, och jag beundrar nu kull nummer tre, där jag lyckades fånga in tre yngel. I den här takten kommer vi ha akvariet fullt av platty om några månader. 

Ibland undrar jag vad fiskarna gör på natten när ingen ser på. Häromdagen när jag kom ner till dem på morgonen hittade jag en fisk i yngelkammaren. Den hade alltså hoppat in där, och visste nu inte hur den skulle komma ut. Som tur är hade ynglen blivit så stora att de inte ansågs vara fiskföda längre. Det har hänt en gång tidigare att en annan fisk hoppat in i yngelkammaren på natten, har de fest eller????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar