torsdag 27 januari 2011

Lärling

Inlärningskurvan igår, min första dag på akuten, gick brant uppåt. Jag inser att det krävs att man går som lärling i flera år för att kunna bli läkare. Det jag läst teoretiskt hamnar i skymundan när det gäller att hålla ordning på allt som ska göras i praktiken. Men visst, mycket av teorin krävs, som grund, för att jag ska kunna ställa diagnoser. Jag lär mig inte bara medicin, jag lär mig också att hantera patienter och läkare. Det är nog så svårt. Som student kan man göra allt fel, eller rätt, beroende på vem det är som bedömer. Det är väl bara att vänja sig.

7 kommentarer:

  1. Det är en härlig inärningskurva. Ungefär som första stigningen i Balder på Liseberg för att sedan kasta sig ut i stupet. En levande upplevelse.

    Men en fräga, får ni vara på akuten först på T8??

    SvaraRadera
  2. Nja, två dagar i T7, men då hann man inte fatta något.

    SvaraRadera
  3. Oj!

    Jag svansade en del där innan T6 (främst medicinakuten), men från T6 när jag varit där i princip haft egna patienter och rådfrågat ansvarig läkare vid frågetecken. Nuförtiden hänger jag mest på kirurgakuten, trivs bäst. Under T7 gjorde jag cirka 15 frivilliga akutenpass à 12 h stycket (utöver de fyra schemalagda). Hoppas du får mer tid där!

    SvaraRadera
  4. Vi gör specialarbete termin 6 så jag fick hoppa över den.Termin 7 kändes mest som vi fick gå med och titta på. Nu på akuten får man göra mycket mer bara man tar för sig. Men ibland känner jag mig som en okunnig nolla, även om jag vet att det är så jag lär mig bäst. Jag skulle också gärna gå några extra pass om jag hann, men jag har fullt upp med att klara av det som är schemalagt just nu. Vilken tur att det är akuten :)

    SvaraRadera
  5. Här görs spec.arbete på T10 numera. Lycka till med passen framöver!

    SvaraRadera
  6. Får du tillgodoräkna dig den terminen?

    SvaraRadera
  7. Jepp. Terminsmässigt har jag T8, T9 och T11 kvar, men innan T8 en del strökurser från diverse terminer pga jag byter från vår gamla till den nya utbildningsplanen. Totalt ca 3½ termin kvar av programmet.

    SvaraRadera