söndag 25 juli 2010

Värmland

Jag var ute på en skogspromenad i Värmland idag. Plötsligt såg jag en liten kantarellstackare. Ingen idé att plocka den tänkte jag och gick vidare. Sen såg jag en till, och en till. Till slut kunde jag inte låta bli utan började plocka dessa stackare. Mamma var med och tillsammans hittade vi fler och fler. Ja, de som känner mig vet att det var kört redan när jag plockade upp den första stackars svampen. Jag drabbades av kantarellfeber. Letade febrilt under kottar och löv. Vi hade inte med oss något att samla guldet i, men handlingskraftig som man är (andra skulle säga desperat) så ryckte jag loss luvan från dotterns regnjacka (jo, den satt fast med tryckknappar) och vi samlade svampen i den.

Det blev till en varsin delikat kantarellmacka till kvällen. Det är sommar det!

Värt att notera är också att jag hittade ett (1) värmlandssmultron, men det gav jag till dottern. Något jag lär ångra resten av livet.

2 kommentarer:

  1. Ge det enda smultronet till dottern. Du är alldeles för mjuk. Jag hade svalt det med hull och hår.

    SvaraRadera
  2. Jag vet jag är en riktig mesmamma, men jag hittade fler idag så då fick jag några jag med :)

    SvaraRadera