onsdag 28 april 2010

Ord och inga visor

Sonen har börjat leka med en nygammal kompis, en tjej som är ett år yngre.

Igår hörde jag henne på avstånd när de var i hallen: "Vad stökigt ni har det här, VAD säger din mamma?"

Det är lite känsligt för mig det där, jag var på vippen att gå ner och säga något i stil med att jag tycker det är bra att barnen har roligt istället för att städa, men jag höll tyst. Vill ju inte skämma ut sonen mer än nödvändigt.

Idag var hon här igen. Hon stod i vår stökiga hall när jag kom hem. Jag frågade henne varför hon inte kom in och hon svarade: "Jag har sagt till F att jag inte kommer upp till hans rum förrän han har städat, det var ju jättestökigt där." Jag gick upp till hans rum och där stod han lite övergiven och plockade bland sina grejer. Jag hjälpte honom röja undan det värsta, så till slut fick det godkänt så att hon kom upp till hans rum.

Nu vet jag inte riktigt om jag ska tycka det är roligt, om jag ska bli sur eller kanske rentav sluta läsa till läkare och ägan mig åt att städa hemma istället? Nej, alternativ tre blir det inte. Jag ska försöka skratta åt det och hoppas att kompisen också lär sig att slappna av ibland, så småningom...


4 kommentarer:

  1. Nu känner jag mig riktigt splittrad.

    Kanske för att jag är notorisk till att plocka undan och ha det städat omkring mig. Mår (nästan) somatiskt illa när det är stökigt. Ungarna får rumstera hur mycket de vill under dagarna, men de vet att allting ska plockas ihop när dagen närmar sig sitt slut. Funkar bra.

    SvaraRadera
  2. Allt funkar :) Alla familjer har sin nivå. Vi har intervallnivåer. Jättestädat, lagom städat och Inte alls städat (samt ibland katastrof)

    Det som är kul är att barnen lär sig av varandra, hon kanske slappnar av lite, och din kille lär sig städa i sitt rum.
    Din egen nivå har du som du vill, bry dig inte för mycket.

    SvaraRadera
  3. Doktoranden: Jag är precis tvärtom. Det kan vara hur stökigt som helst runt omkring mig och jag bryr mig inte. Det funkar också bra, för oss :)

    DrW: Visst har du rätt, allt funkar. För mig är det viktigt att inte bry mig om hur det ser ut, för jag orkar inte med projektet "ha det fint" just nu. Men jag kan ändå inte låta bli att ta åt mig när någon står och ropar ut vad stökigt vi har det, även om det är en sexåring :) Jag jobbar på den biten.

    Mårr: Visst, hon kommer säkert bli statsminister om 30 år...

    SvaraRadera