lördag 3 april 2010

Neurobiologi och sol


Det har varit en fantastisk dag. Jag har gått barbent på balkongen och njutit av solen. Inte ens neurobiologins mörka moln kunde skymma solen. Jag har sett sex fjärilar idag. Tre citronfjärilar och tre påfågelfjärilar. Tyvärr är de svåra att fotografera. De vill inte sitta still och le. Detta var bästa bilden jag kunde få av två påfågelfjärilar på väggen.

Nu när solen dalar börjar oron komma. "Beskriv neurobiologiska skeendet bakom tanke och handling". När jag kan svara på den frågan kommer jag känna mig duktig. Eller varför inte "redogör för de funktioner som kontrollerar motorik".

Två veckor kvar...

Men äh, den dagen den sorgen. Nu ska vi ha grill-premiär!

4 kommentarer:

  1. Heja!

    När jag pluggade till AT-tentan nu dök en fråga upp: "Vilka bansystem ger upphov till de positiva respektive negativa symtomen vid schizofreni?"
    HAHAHAHA, har man glömt, eller har man glömt? Mesolimba mig hit och Nigrostria mig dit.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vet inte om det är en tröst eller bara förvärrar min ångest när jag vet att jag ändå kommer glömma allt inom några veckor. Trots allt måste jag ju traggla mig igenom det här, så det är väl bara att mesolimba sig lite till.

    SvaraRadera
  3. När jag läste det där tyckte jag att det var intressant, vill jag minnas. Men det kan jag inte komma ihåg nu. Vilken bana har jag fel på då?

    SvaraRadera
  4. Jag har nog samma fel, för jag tycker det är intressant. Läkarbanan kanske? ;)

    Problemet är att vi ska lära oss allt om hjärnan på 10 veckor och det blir information overload. Hjärnan tar aldrig slut, man kan alltid gå ner en nivå till och lära sig lite mer detaljer. Men det är ju egentligen fantastiskt hur vår hjärna fungerar.

    SvaraRadera