måndag 18 oktober 2010

Antibiotika

Är det någon som har något bra tips om hur man memorerar vilken antibiotika man ska använda och när? Gr+ hit och Gr- dit, stavar och kocker (eller varför inte en liten spirill). Och när jag väl har lyckats lära mig någon behandling får man höra: men nu är nästan 20% av bakterierna resistenta, så då funkar det inte så bra.

Kåvepenin verkar i alla fall funka rätt bra i primärvården fortfarande. Börjar där. Eller kanske en stor Whiskey? Jag hörde någonstans att Tequila har en bättre antibakteriell effekt, men whiskey är godare så jag håller mig till det.

2 kommentarer:

  1. Kåvepenin fungerar utmärkt mot luftvägsinfektioner av diverse olika slag. Dessutom utmärkt mot borrelia, så länge det bara sitter i huden i alla fall. Annars är Heracillin ett hett tips när det handlar om olika hudåkommor. Sen selexid till urinvägsinfektionerna. Då täcker du nog det mesta! ;)

    SvaraRadera
  2. Selexid har jag inte ens hört talas om... det blir till att läsa på inför infektionsplaceringen nästa vecka.

    SvaraRadera