onsdag 16 december 2009

Mitt liv som forskare



När jag var doktorand var forskning kul. Då fick jag labba och jobba med resultat. Nu när jag är forskare ägnar jag mig åt att skriva ansökningar om vad jag ska göra. Sen skriver jag ansökningar till etiska nämnder om att göra. Därefter letar jag efter vilka företag som universitetet har avtal med för att handla det jag ska labba med. När jag har gett upp och inte hittar något lämpligt företag måste jag skriva en ansökan om att få handla från ett annat företag. När allt detta pappersarbete är över, är det oftast dags att skriva en ny ansökan. Eller också ska jag redovisa vilka kemikalier som står på lab och jag höll på att glömma det viktigaste: Jag ska göra en säkerhetsanalys av försöken också, vilket naturligtvis måste dokumenteras.

Jag önskar jag var doktorand igen... och nej, jag överdriver inte. Situationen håller på att bli absurd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar