tisdag 27 september 2011

Koder...

Varje dag är ett nytt demenstest. Jag behöver kod för att logga in till cosmic, mail1, mail2, mail3 (ja ok lite onödigt med så många olika mailadresser), fakturasystemet, för att betala med mina kort, för att handla på jobbet och säkert fler ställen som jag inte kommer ihåg nu. Det hade inte varit så svårt om jag hade fått möjlighet att välja kod EN gång och sen ha den. Men ibland blir jag tilldelad en kod, ibland får jag välja själv och helt plötsligt får jag ett meddelande om att jag måste byta. Det är där jag misslyckas i demenstestet. En kod på ett ställe en gång fixar jag. Men när jag har bytt kod på olika ställen tillräckligt många gånger är jag helt bortkollrad.

Man får lära sig att man inte får skriva ner sin kod och det låter ju vettigt. En hemlig kod är ju inte hemlig om andra kan läsa den. Men varför måste jag då byta den stup i kvarten? Finns någon normalt funtad människa som kommer ihåg vilken kod i ordningen man har efter sjuttonde bytet (de har ju varit så kluriga på It avdelningen så att man inte kan byta fram och tillbaka mellan två koder för det minns datorn).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar