fredag 24 juni 2011

Torsdag den 23:e...

Inte är fredag den 13:e min otursdag, jag ska se upp torsdag 23:e i fortsättningen.

Blir väckt kl 06:35 av maken som säger: Det spöregnar ute jag åker om 20 minuter och kan skjutsa dig om du hinner bli klar. Ööööö, varför har inte min klocka ringt? Ööööö 20 minuter, det hinner jag inte. Öööö ojdå jag får se till att hinna för jag vill inte ut och gå i det där regnet.

När jag vaknat till liv så hann jag, jag kom till jobbet i tid och hade en bra förmiddag (och jag skänkte goda tankar till maken som skjutsat mig).

Smet iväg hem kl 13:30. Det är ju ändå dagen innan midsommar och jag vill komma iväg till midsommarfirandet i tid. Åkte hem till Norrköping och passade på att gå till systemet på vägen för att köpa en box vin. I kassan upptäcker jag att jag inte har någon handväska i ryggsäcken, där den brukar ligga. Den ligger nämligen i Linköping på jobbet. Lätt villrådig åker jag hem, jag kan ju inte vara utan plånbok hela helgen. Maken skjutsar mig till jobbet (för jag fick inte åka själv utan körkort) och hämtar upp väskan och sen åker vi för att handla. Jag ska slinka in på systembolaget för att fixa den där lådan vin, men där står en dörrvakt. Man får köa IN till systembolaget. Det var bara snällt att vänta för jag skulle ha min box. Och till slut blev jag insläppt.

Inte kom jag iväg i tid till midsommarfirandet, klockan hann bli 18. Maken var tvungen att jobba så jag och barnen fick åka själva. 15 minuter norr om Norrköping blir jag plötsligt invinkad av en polis som bara dyker upp i gatan. Lite förvirrat funderar jag på om det är nykterhetskontroll ända tills jag upptäcker deras hastighetsmätare. Jag får veta att jag har kört 85 km/h EFTER avdrag på 70 väg. Hoppsan, var det 70-sträcka här... Inte så mycket att argumentera om, bara att snällt ta emot ett inbetalningskort på 2000:- (!), mitt livs första hastighetsbot. Surt.

Sen åker vi vidare, jag håller nitiskt alla hastighetsbegränsingar resten av vägen vilket resulterar i sura bilister tätt i häcken på mig. Plötsligt dyker det upp en älg i väggrenen, vad är värst - att få en bil som kör in i baken eller en älg på grillen? Jag bromsar i alla fall, hinner faktiskt inte fundera så mycket utan det sker instinktivt. Älgen springer glatt över vägen framför mig och mötande trafik som säkert även de har hjärtat i halsgropen. Bilen bakom mig var vaken och bromsade även han. Så allt slutade väl.

Till slut kom vi fram till värmland utan vidare missöden. 2000:- fattigare, får se till att har RIKTIGT roligt i helgen för att kompensera detta.

Ha en trevlig midsommar allihopa!

3 kommentarer:

  1. Blärgh för att summera. Vilken start på helgen.

    SvaraRadera
  2. Nä usch vilken otursdag! Hoppas helgen har varit bättre.

    SvaraRadera
  3. Jag betalade boten på en gång för att kunna lägga det bakom mig, men jag ältar fortfarande. Snart borde det falla i glömska i alla fall.

    SvaraRadera