fredag 6 augusti 2010

Nystart i akvariet

En akvariehandlare trodde att våra fiskar hade fått värmeslag i somras. Inte så konstigt, det var ju nära att jag fick det med. Det blev i alla fall en ordentlig utrensning. Alla kampfiskar är borta, bara tre platty, tre kardinalfiskar, två pansarmalar och en stor mal (som har ett fint namn jag inte kan stava till) överlevde. Vi åkte därför till en fiskhandlare, förlåt akvariehandel, och skaffade lite nya. Ett stim med kardinaler, fyra skalare, två botior (typ...) och två jättesöta malar som var svart-vit randiga (som ni märker är mina kunskaper i fisknamn mycket begränsade, det finns inte plats för något annat än medicinska termer i mitt huvud just nu). Hoppas de överlever. Skalare har dessvärre varit kortlivade hos oss förr, men vi hoppas på bättre odds nu när kampfiskarna är borta. Jag tycker det är så mysigt att titta på skalare, de är så fridsamma. Men, i och med detta fick jag lägga mina planer på kampfiskyngel på hyllan. Tills vidare. Vi har i alla fall en plattyhona kvar och hon verkar ha mycket i magen. Jag ska försöka vakta henne och fånga upp eventuella yngel så att vi får lite fler.

2 kommentarer:

  1. Alla kampfiskar? Jag trodde de var så aggressiva mot varandra att det bara gick att ha en i varje akvarium? Var med ett par kompisar när de skulle inhandla nya fiskar - och fastnade direkt för kampfiskarna. Det gjorde de också så det blev en röd...

    SvaraRadera
  2. Man kan bara ha en hane, men flera honor. Honorna ser ut som vanliga fiskar (inte lika vackra fenor) men har ofta vackra färger. De är dock svåra att föda upp. Men någon gång vill jag försöka. Jag har lyckats hålla yngel i liv i tre dygn, så jag har lite att jobba på...

    SvaraRadera