torsdag 24 november 2011

Nu ska jag försöka göra en folkomröstning

Nu har jag blivit erbjuden sommarjobb på medicinkliniken och på geriatrik. Jag sitter här med fullständig beslutsångest.

Medicin:
+ Spännande, sjuka patienter, personalen verkar rätt ok
- Arbetstider, arbetstider, arbetstider

Geriatrik:
+Troligen bättre lön, troligen kontorstider, de verkar väldigt trevliga
- Administration? Mycket vårdplanering?

Jag har dålig koll helt enkelt. Jag ska naturligtvis ställa de rätta frågorna när jag träffar cheferna, men jag tänkte roa mig med en liten folkomröstning under tiden. Det är ju väl känt att folkomröstningar bara är rådgivande, så jag känner inga som helst krav på att göra som ni röstar (eller är det så att man MÅSTE göra tvärtemot vad folket röstar... nu blev jag lite förvirrad).

8 kommentarer:

  1. Hänger på geriatriken just nu.

    I got only two words for ya:

    It sucks.

    SvaraRadera
  2. Haha, det kan ju i och för sig bero lite på vilken personal som finns där. Kan du inte vara lite mer specifik och berätta varför. Det skulle kunna hjälpa mig.

    SvaraRadera
  3. Patienter ligger där länge, händer knappt nada, lite mediciner och labprover, bara en jäbla massa vårdplaneringar och tråk. Min bästa jämförelse är som att gå på en djurpark och hela dagen stå och stirra på en idisslande ko när det finns både giraffer, tigrar och koalabjörnar runt hörnet.

    SvaraRadera
  4. Annan Linköpingsstudent24 november 2011 kl. 20:04

    Jag tyckte geriatriken i Linköping var väldigt trevligt när jag hade praktik där. Klart över förväntan, var en hel del spännande internmedicin.

    Medicinkliniken i Linköping vet jag inget om, men visst är det säkert oerhört nyttigt med medicinvik.

    SvaraRadera
  5. Annan Lkpstudent:
    Jag kommer jobba i Norrköping... men jag tror också att medicin är nyttigt, jag är mest orolig över arbetstiderna. Jag har en rätt dominant mat- och sovklocka i mig och vill inte börja hösten som ett utbränt vrak. :p

    Men glöm inte att rösta :)

    Doktoranden: Jaha, där fick jag alltså alla mina fördomar bekräftade...

    SvaraRadera
  6. Jag röstar för geriatriken. Tycker själv det är bättre att inte börja med det stressigaste. Jag stod mellan psyk och medicin inför mitt första vik till sommaren. Det blev psyk. (En viktig faktor var att psykkliniken är fungerande, till skillnad från medicin...).

    Det finns gott om tid att stressa på akuten. Jag tycker du ska spendera sommaren med att sanera läkemedelslistor, skriva epikriser och ha ledigt på helgerna.

    SvaraRadera
  7. DrApoe: En viktig synpunkt. Jag lär ju få testa på medicin på sikt med och behöver kanske inte ha så bråttom. Lediga helger är ju inte att förakta, speciellt när man har barn..

    SvaraRadera
  8. Den där kollegorna är väldigt trevliga tror jag. Det är en huvudpunkt för att trivas med sitt jobb. Om du har barn och så kanske arbetstider är en stor punkt också att kolla på, så du får så mycket tid som möjligt med barnen! =)

    SvaraRadera