onsdag 30 november 2011

Nä calici kan det väl inte vara?

Så sjuk är jag inte, jag brukar få vinterkräksjuka med kaskadkräkningar i något dygn. Nu ligger jag bara här med huvudvärk, illamående och diarré... men vad skulle det annars vara när patient efter patient på avdelningen får provsvar med positiva calicitest? Det vore väl ändå höjden av skicklighet att fånga upp en ny maginfluensa när jag är omgiven calici om dagarna?

Vilket för mig till ett ämne jag funderat mycket på under åren, först som patient sen som student. Vad är det för idiot som kommit på konceptet 4-bädds sal???? Visst att det är dyrt med toaletter, men hallå! Hur bra är det när svårt sjuka människor tvingas dela sal med en person som får kräksjuka? När man väl konstaterat att smittan kommit in är det ju försent att åtgärda, sen snurrar viruset runt i all evinnerlig tid... typ... Undrar hur många patienter som fått den sista dödsstöten just av kräksjuka som man ådragit sig från sänggrannen. Hua.

Jag hyser närmast en fobi för 4-bädds salar, tycker det är fruktansvärt att dela rum med tre främmande människor. Inte får man någon ro heller eftersom det för det mesta är sjuka personer som ligger på salarna och plötsligt så uppstår en liten kris som gör att det springer fullt med folk i rummet oavsett tid på dygnet. Vem blir frisk av sånt? Visst, det är ett effektivt sätt att bli av med patienter. Jag bönade och bad maken om "ta mig härifrån" efter första natten på BB i en fyrbäddssal som då blivit en sal för 8 personer (varje mamma hade ju en bebis) med ett antal entusiastiska släktingar på besök som förgyllde tillvaron ytterligare. Och maken reagerade på ungefär samma sätt efter sin hjärtoperation. Han skulle nog ha vunnit ett 100 meters lopp en vecka efter thoraxoperation när han väl blivit utskriven från avdelningen... kan säga att jag inte hängde med. Sen var det stört omöjligt att få honom att skriva in sig igen även om läkarna tyckte det kunde behövas. Men det gick ju bra ändå.

I Linköping kör de mycket blandade salar. Jag har som tur är sluppit det som patient. Jag tror jag skulle göra vad som helst för att slippa...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar