lördag 2 april 2011

Tjolahopp

Vad ska man skriva om nu då? Rasade i säng helt slut igår. Har kört hårt på KAVA för att hinna med så mycket som möjligt. Maken var ledig på kvällarna så jag kunde unna mig lyxen att stanna så länge jag ville. Det ville jag naturligtvis när det vankades gallstens-operation eller varför inte en dränering av en perianalabscess? Jag har även haft jobbet som förste skinkisärhållare under en operation, borde fått medalj tycker jag.

Det som startade som en mycket förvirrad vecka (hur hittar man till operation? vart ringer man? var är avdelningen? var är mottagningen? var ska jag vara nu?) har förvandlats till att jag blivit en kandidat med koll lagom till fredagen. Jag har även klarat av periodens skrivuppgift och sit-in. Check. Jag måste bara komplettera några dagar på kirurgen eftersom jag var sjuk så länge, men det känns mer som ett privilegium. Det passar rätt bra att göra dessa dagar om två veckor, för då har vi två schemafria dagar.

Hemma är det som vanligt ett kontrollerat kaos. Tomaterna tar sig, tolv plantor som vägrar dö... hur ska jag få plats med dem? Våra skalare i akvariet håller på att transformeras till pirayor, de äter vad som helst när som helst. Två pansarmalar hittades i form av broskskelett på botten av akvariet under veckan. En av dem hade allvarlig starr så man kan bara hoppas att de dog innan de blev uppätna.


3 kommentarer:

  1. Själv har jag i veckan briljerat som stativ för laparoskopiska instrument. Det svåra provet var att hålla en låst tång i ena handen och kameran i den andra. Operatören berömde mig. Kanske ett lämpligt yrkesval om läkarstudierna går i putten...

    SvaraRadera
  2. Jösses, det låter som om en massa bragdguld skulle delas ut. Vad härligt det är när man har den där känslan att jobbet är jättekul och spännande. Mm, då ska vi inte skaffa Scalarer, vi har tillräckligt svårt att hålla liv i Guppys och Pansarmalar ändå ;-) Kram

    SvaraRadera
  3. Andreas: Jag är djupt iponerad att du fått hålla i ett laparoskopiskt instrument, själv har jag bara fått se på. Att vara stativ är betydligt svårare än det låter, musklerna har en tendens att domna på de mest underliga ställen. Absolut värt medalj.

    KaosJenny, visst är det kul att ha hittat något som man tycker är fantastiskt spännande, men ibland kan man undra hur man är funtad när man blir helt lyrisk av upplevelser som jag beskriver ovan. Ha ha. Nej, skalare var inte de vackra fridfulla varelser som jag trodde innan vi köpte dem. kram!

    SvaraRadera