onsdag 13 april 2011

Dagens...

Dagens ros: Till busschauffören som släppte på mig vid rödljuset fastän han lämnat hållplatsen.

Dagens ris: Till h*n som stal min cykelhjälm. Må familjens alla loppor ha bosatt sig i den hjälmen (jo vi fick ett luslarm häromdagen...)

Dagens tack: Till min autopilot som såg till att jag satte på bastun när jag var och simmade utan att ha minsta minne av att ha utfört det.

Dagens stolpe in: Missade tilltänkta bussen och ringer till Fritids och ber att få prata med dottern. Säger att hon ska gå hem själv för att jag blir sen. Dottern svarar irriterat: Men mamma, det är ju mingel på skolan idag. Oj då, det hade jag glömt... Ja just det, gå hem och ät en smörgås så träffas vi i skolan!

Dagens fundering: På vägen hem mötte jag en lååång bilkö på grund av ett för de flesta känt vägarbete. Många står snällt och köar i högerfilen. Det finns alltid flera som tycker att de kan köra om hela kön i vänsterfilen och sen lite snyggt saxa in vid stoppet. Plötsligt kom inga fler bilar i vänsterfilen. En stund senare förstod jag varför. Två busschaufförer hade tröttnat och blockerade vägen. Jag hann precis se en irriterad bil köra fram och tuta innan jag fortsatte min färd i motsatt riktning. Kunde inte låta bli att fundera på beteendet. Har ni någonsin sett någon glida förbi kön på ICA, rätt fram till kassan och säga att saxningsprincipen gäller? Inte så ofta. Varför blir folk så korkade när de sitter bakom ratten?

Dagens timing: Igår, föreläsning om pancreatit. Idag, på akuten (för att ta igen lite av det jag missade under influensan): pancreatitis day.

4 kommentarer:

  1. Om dagens fundering: Det handlar om blixtlåsprincipen. När två filer blir en vid tex vägarbeten ska bilisterna i de två filerna vävas samman. Det är en ständig källa till irritation. En snabbgoogling ger detta, verkar inte helt olikt det du berättar:

    http://www.vibilagare.se/nyheter/hindrade-trafiken-doms-till-boter-1673?page=1

    http://www.sydsvenskan.se/bil/article1176029/Blixtlaskorning-kan-ga-till-HD.html

    SvaraRadera
  2. Men fy att någon kan få för sig att stjäla en cykelhjälm! Det var lågt tycker jag. Jo folk blir dumma bakom ratten. Kanske har bilen en slags anonymiserande effekt som gör att människor tycker de kan bete sig på ett sätt som de aldrig skulle göra öga mot öga. Ungefär som Internet :)

    SvaraRadera
  3. Intressanta funderingar och att nästan varje dag är lite både-och... Kram

    SvaraRadera
  4. Kram tillbaka, till er alla!

    SvaraRadera