lördag 27 mars 2010

Sommartid

Kan någon förklara för mig varför hela samhället ska ska ställa om klockan en timme varje vår och varje höst. Jo, det är klart att jag förstår att alla måste göra det för att undvika kaos, men jag undrar mer vad som är vitsen med sommartid.

På måndag kommer alla sömniga till jobbet eftersom de tvingats gå upp en timme tidigare än vanligt. Förutom de som glömt att ställa om klockan, som följdaktligen kommer en timme för sent. Sen kommer hela veckan kännas tung. Efter en vecka har alla glömt bort manövern.

Om man räknar på vad det kostar i arbetstid... låt säga att alla tio miljoner i Sverige ägnar 10 sekunder åt att ställa om sina klockor (grovt skattat) då går det åt 100 miljoner sekunder eller 1,7 miljoner minuter eller 28 000 timmar vilket motsvarar ungefär 14 heltidsarbeten. Vilken samhällskostnad!

Jag har ett mycket bättre förslag. Vi struntar i sommartiden och istället kan alla skicka 50 öre till mig för att visa sin uppskattning över att jag kom på denna briljanta idé och för att de sparat de genomsnittliga 10 sekunderna av sitt liv.

2 kommentarer:

  1. Förstår inte heller öht vitsen med det här klockfjanteriet. Urdumt.

    SvaraRadera
  2. Jag skrev inlägget i lördags, i måndags morse kändes allt till och med ännu dummare.

    SvaraRadera