lördag 21 mars 2015

MIND dieten

Jag är inte mycket för dieter, jag har alltid tänkt att lite av varje är bra, godis är inte bra men det äter jag ändå. Men jag har ändå hållit ett öga på var vetenskapen är på väg, och medelhavsdieten verkar alltid vinna alla tester. Nu har den utvecklats ytterligare och vetenskapliga studier har visat att en modifierad form av medelhavsdieten skyddar mot både demens och hjärt-kärlsjukdomar. Jag ska försöka implementera detta hemma men eftersom jag vet att det är svårt har jag tagit fram lite riktlinjer som jag ska sätta på kylskåpet. I konceptet ingår även regelbunden träning. De som följde dieten fullt ut minskade risken för Alzheimers sjukdom med mer än 50%, men även de som fuskade lite fick minskad risk.

Fullkorn mer än 3 ggr per dag
Sallad mer än 6 ggr per vecka
Övriga grönsaker mer än en gång per dag 
Bär, gärna blåbär eller jordgubbar mer än två gånger per vecka 
Rött kött mindre än 4 ggr per vecka
Fisk mer än en gång per vecka 
Kyckling mer än 2 ggr per vecka 
Bönor mer än 3 ggr per vecka 
Nötter mer än 5 ggr per vecka
Snabbmat/friterat max en gång per vecka 
Olivolja främsta källan till matfett
Smör och margarin max 1 gång/vecka
Ost max en gång per vecka
Sötsaker inklusive kaffebröd mindre än fem gånger per vecka
Ett litet glas vin varje dag

Källa: MIND diet associated with reduced incidence of Alzheimer's disease.
Morris MC, Tangney CC, Wang Y, Sacks FM, Bennett DA, Aggarwal NT.
Alzheimers Dement. 2015 Feb 11. pii: S1552-5260(15)00017-5. doi: 10.1016/j.jalz.2014.11.009. [Epub ahead of print]




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar