måndag 16 mars 2015

Det kostar att vara tankspridd...

Någon dag när jag hade tråkigt så shoppade jag loss på Bonniers outlet, de ville bli av med massa småprylar som absolut inte är nödvändiga men kan vara bra/kul att ha. Jag handlade för 201 kr, fick två väskor, en datormus, en vaxduk och sorteringskassar. Det kändes ändå som ett bra köp. Sen kom en faktura daterad mitt i månaden. Jag missade naturligtvis faktureringsdatum men betalade in bara några dagar för sent. Dagen efter dimper en faktura ned på 261:-, orginalfaktura plus 60 kr i förseningsavgift. Jag hann inte fördjupa mig i detta just då eftersom annat pockade på min uppmärksamhet men ytterligare några dagar senare dimper en ny faktura ner på bara 60 kr, dvs förseningsavgiften. Jag la undan fakturan och tänkte att jag fixar det sen... visst (visade sig att jag fick 10 dagar på mig att betala vilket jag inte noterat i min ouppmärksamhet). Idag dimper ett inkassokrav ner i brevlådan på 240 kr, utöver förseningsavgiften ska jag betala 180 kr i inkassoavgift. Plötsligt känns inte det där spontanköpet så värt längre. Jag lovar att jag inte kommer glömma betala denna gång, men slutsatsen blir att jag inte klarar av att hantera fakturor med förfallodag mellan månadsskiften så jag får helt enkelt sluta handla av företag som använder Klarna för fakturering, det är rätt många det...

Värre saker kan hända.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är tråkigt att höra att du inte vill använda dig av våra tjänster i framtiden. Vi vill att alla våra kunder ska känna att det är enkelt att handla genom oss.

    Vanligtvis har våra fakturor en kredittid 14 dagar och det gäller från det att varorna lämnar butiken. Det kan därför variera när förfallodatumet är på en faktura. Skulle du vilja ha längre tid på dig att betala kan du alltid flytta fram ditt förfallodatum med 10 dagar via Mitt Klarna på klarna.se. Här har du även möjligheten att lägga in en påminnelse i din kalender om förfallodatumet på din faktura.

    Har du några fler frågor eller funderingar får du gärna höra av dig på hello@klarna.se, så hjälper jag dig vidare med dem.

    MVh, Madeleine

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för att du skriver, i och med att dagarna går lite för fort för mig hjälper det tyvärr inte att flytta fram fakturan, jag glömmer ju det med och det blir ett allvarligt problem när tiden från faktura av påminnelseavgiften (27/2) till det att det går till kronofogden (23/3) är mindre än en månad, jag vill inte utsätta mig för den risken. Nu verkar datumen ha maxat i detta fall för att allt skulle bli fel tyvärr.

    SvaraRadera