fredag 21 februari 2014

Läxhjälp

Efter att jag tröttnat på att alltmer tid går åt till att diskutera varför vi ska göra läxan istället för att göra den och sen sitta och traggla med en unge som gör allt för att visa att hen inte vill vara med har jag nu bestämt mig för att barnen ska få läxhjälp två timmar i veckan.

Att göra en marknadsundersökning av läxhjälpsföretag visade sig vara en utmaning som nästan var i samma storleksordning som att få barnen att göra läxor. Kort sammanfattat: det känns som samtliga företag är någon sorts lycksökare som inte förstått att ett tjänsteföretag bör satsa på att få nöjda kunder.

Ett exempel:
Läxhjälp AB: Det kostar 2280:- per månad.
Jag: Jaha, så det är oavsett om det blir fyra eller fem tillfällen den månaden?
Läxhjälp AB: Nej, det är för fyra tillfällen, om det blir fem tillfällen kommer det kosta mer.
Jag: Och sen kan jag göra Rut-avdrag på summan?
Läxhjälp AB: Nej, det är pris efter Rut-avdrag.

Ja, så där håller det på, ingen rak och saklig information, utan de kastar ur sig siffror som sedan inte riktigt stämmer. Jag grämer mig över att jag glömt att fråga hur de definerar en timme. Är en timme i deras värld 60 minuter? Eftersom jag är lite tjurig och sur som jag brukar bli under nattveckorna har jag bestämt att jag ska anmäla dem för falsk marknadsföring om de kommer och säger att en timme är 45 minuter, jag tycker inte det är förtroendeingivande att ett företag som undervisar inte vet hur lång en timme är.

Ni kanske inser hur lång tid det tar att göra en marknadsundersökning när jag aldrig får raka svar på mina frågor utan hela tiden måste hitta kryphålen och ställa riktade frågor för att få de svar jag vill ha.   Jag har ringt runt till flera företag och de verkar ha gått samma kurs allihop. Nej, oseriöst känns det.

Nu har jag ändå bestämt mig för att testa, de var lika goda kålsupare allihopa, så jag valde den som jag tror var billigast (läs den som lyckades lura mig mest). Men jag är ju inte sämre än att jag säger upp dem och skriver om dem här om de inte gör sitt jobb.

Så här i efterhand ångrar jag att jag inte passade på att starta lite intressanta diskussioner med dem angående deras definition på månadspris, men jag kanske får fler chanser.

2 kommentarer:

  1. Nu har jag bokat dem och då fick jag faktiskt tydlig information (på tiden) och det visar sig att de anser att en timme är 60 minuter. Jag har således inte sagt upp dem än och ingen anmälan heller.

    SvaraRadera
  2. Ska bli intressant att höra hur ni tycker det är med läxhjälp.

    SvaraRadera