lördag 21 maj 2011

Att vara chef åt sig själv

Igår hade jag ett planeringssamtal med en av mina mer besvärliga anställda - mig själv. Som anställd hade jag fått veta att min tjänstledighet är semestergrundande. Som chef kan jag tycka att det är lite oetiskt att min anställda är tjänstledig 70% under terminerna och sen har rätt till 7 veckors (!) heltid betald semester på sommaren. Jag fick prata allvar med min anställda och förklara att forskningsmedlen inte räcker till heltidsarbete hela sommaren. Om pengarna ska räcka hela nästa år måste vi minska på utgifterna. Vi kom till slut överens om en medelväg. 3 veckors betald heltid semester, 3 veckors heltid tjänstledighet och 4 veckors heltidsarbete i sommar. Den anställda är lite missnöjd men måste anpassa sig till rådande förhållanden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar