söndag 6 februari 2011

Summering

Mina två veckors placering på akuten är över. Det känns riktigt tråkigt, jag hade gärna kunnat göra hela terminen där. På dagtid vill säga. Natt är inte min grej. Jag klarar av nätterna ordentligt, men det tog två dagar för mig att bli människa igen efteråt.

Jag har lärt mig mycket. Mycket som är svårt att sätta fingret på, rutiner och färdigheter som måste övas in, men som känns självklara när man kan dem. Annat som är mer tydliga landmärken. Jag fick sy min första patient och jag fick rektoskopera för första gången. Är man inte läkarstudent kanske man inte förstår hur lycklig sådana saker kan göra en kandis.

Jag kan också konstatera att olika läkare har olika pedagogisk begåvning. Det finns många som är fantastiska, så att man nästan knäböjer när de kommer, de får mig att känna mig duktig fastän jag gör fel och de ser potentialen i fumlet. Sen finns det andra som får mig att känna mig som en idiot som aldrig någonsin kommer klara av att bli läkare. Så att man får en klump i magen så fort man ser dem.

Nu väntar två veckors placering på vårdcentral. Jag tyckte det var roligt förra gången, hoppas det blir ännu bättre nu när jag till och med har lärt mig lite sen förra gången.

6 kommentarer:

  1. Låter som att läkare är rätt jobb för dig!

    Jag har också gjort några veckor på akuten, minsann. Som lokalvårdare sommaren -79.

    SvaraRadera
  2. Då är du väl full-lärd?
    Jo, jag tror läkare kommer bli rätt jobb. Kunde ju vara trevligt om jag hinner hitta rätt innan det är dags för pension.

    SvaraRadera
  3. Jag vill oxå till akuten :)

    SvaraRadera
  4. Eller ja, jag vill jobba på akuten menar jag.. inget annat ;)

    SvaraRadera