söndag 6 mars 2011

Barnarbete

Det finns en sorts barnarbete som är helt accepterad i vårt land. Det är försäljning av diverse korvar, kakor, plastpåsar, sockar... you name it. Insvept i alibit "samla pengar till klassresa" tvingas barnen gå och sälja varor som är lite för dyra för att det ska vara intressant att köpa, men man hoppas att folk ska köpa ändå eftersom det går till ett behjärtansvärt ändamål.

Nu har dottern kommit hem med fryspåsar i trepack som hon ska sälja för 60:- st. Detta beslutades på ett föräldramöte som jag inte kunde gå på pga en klinisk placering. En förpackning köpte jag, kunde inte annat. Nu ska hon sälja två till. Och hon vågar inte. Hon vågar inte ringa på dörrar till främmande människor. Inte ens om pappa är med i kulisserna. Hon var ute en dag med en kompis, men av någon underlig anledning var det bara kompisens påsar som såldes.

Så vad gör man? Köper påsarna själv? Lämnar tillbaka påsarna och blir stämplad som besvärlig bland klassföräldrarna? Tvingar dottern?

2 kommentarer:

  1. Vet inte vad jag skulle gjort. Kan bara säga att jag inte tycker om dessa sälja-vid-dörren aktiviteter som barn tvingas till. Hur många vuxna skulle vilja göra det kan man fråga sig. Eller jo, skulle nog köpt eländet själv tror jag...

    SvaraRadera
  2. Det har blivit en hel industri. Stor skillnad från när jag var barn. Mormor ryckte in och köpte en förpackning, bara en kvar, kan nog sluta med att jag köper den. Det som irriterar mig är att de här företagen lever på att barnen kommer med hundögon och om det inte fungerar så står föräldrarna där som backup. Jag hade hellre lagt pengarna direkt till kassan utan omvägen över ett företag.

    SvaraRadera