lördag 12 mars 2011

1177

Jag ringde sjukvårdsupplysningen idag för jag tycker dotterns förkylning (?) börjar bli lite för långdragen och besvärlig. Jag frågade henne när hon kissade senast och hon svarade i måndags. Först höll jag på att flyga i taket, eller ringa efter taxi för att åka till akuten. När jag lugnat ner mig lite insåg jag att hon antagligen inte tänkt på det och inte kom ihåg. Hon har dock fått strikta order om att berätta för mig när hon kissar nästa gång.

Själv har jag en lätt beslöjad, grötig, svag, hes röst eftersom halsen är alldeles igensvullen på mig. Jag kände direkt när sköterskan svarade att hon tyckte jag var en suspekt person. Hon tog mig inte på allvar, hon lyssnade inte på vad jag sa och tjatade det gamla vanliga om vila, vätska, vänta. Jag berättade inte att jag var läkarstudent och hade viss förmåga att bedöma allmäntillståndet på min dotter och jag var själv lite för trött för att starta en argumentation, men jag blev arg. Det har hänt mig en gång tidigare när jag varit hes att jag ringt sjukvårdsupplysningen och blivit avigt bemött. Lite konstigt kan man tycka. Dels borde sjukvårdsupplysningen ha ett professionellt bemötande mot alla. Dels borde det inte vara så ovanligt att människor som är hesa pga halsinfektion ringer till dem, heshet behöver inte automatiskt betyda att personen i fråga ringer från en knarkarkvart. I alla fall inte när man ringer sjukvårdsupplysningen.

Så, jag tänker ligga här och vara sur idag. Jag tänker riktigt gotta mig i min surhet. Om dottern inte kissar på hela dagen ringer jag igen och hoppas att någon professionell sköterska svarar denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar