måndag 30 maj 2016

Inget samarbete

Väcker hemmasittaren  Idag är hen beslutsam att hen ska gå till skolan. Det syns på hen när hen äter frukosten, idag är en bra dag och då brukar det också fungera. Jag blir också glad. Då får jag se SMS:et. Det blir ingen skola idag, fröken har fått förhinder. Jag berättar för hemmatittaren och ser besvikelsen i hens ögon. Hen vänder sig om, fräser ”jag vill vara i fred” och somnar om.


Det är sjätte gången nu (av 21 möjliga tillfällen) som skolan ställs in sedan senaste skolmötet. Det verkar som de har gett upp. Det finns ingen möjlighet att jobba framåt eftersom schemat hela tiden hackas sönder. Ibland tänker jag att skolan är mer autistisk än hemmatittaren. 

Varje morgon är som ett elitträningspass för mig. Jag laddar, försöker ändå hålla mig neutral, och försöker få hen att gå till skolan med alla tillgängliga medel. Jag har lärt mig, jag ser på hen när det går och när det inte går, men jag måste ändå försöka. Min erfarenhet säger mig att dagens besvikelse räcker för att det inte ska bli någon skola i morgon. Vi får se, jag kommer naturligtvis försöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar