lördag 11 oktober 2014

Etik...

Slölyssnade på radion och hörde "häller i dem sprit och ser vad som händer". Jag satt i mina egna tankar och min koppling var - konstigt, kan man få etiskt tillstånd för att göra sånt i Sverige... jag tänkte ju på djurförsök. Nu var det inte det som det handlade om utan Paradise hotel och unga människor, det är ju tillåtet att utsätta unga människor för mycket bara en TV-kamera rullar i bakgrunden. Då slog mig tanken, konstigt att det inte krävs etiskt tillstånd för att göra de där tv-programmen. Man utsätter ju unga människor för förnedrande situationer genom att locka med pengar och berömmelse, kryddat med sprit. Hur mår de när de landar en stund efteråt? Jag tycker vi ska införa en etisk nämnd för TV-program där producenterna ska tvingas fundera på vad de gör och hur de ska hjälpa deltagarna efteråt. Skulle inte skada om de tvingades fundera lite över vad de utsätter sina medmänniskor för.

1 kommentar:

  1. Håller helt med. Klart det skulle finnas etisk nämnd för tv. Själv gör jag allt för att inte höja tittarsiffrorna för tveksamma dokusåpor men etisk nämnd vore ännu bättre. Kram

    SvaraRadera