lördag 16 augusti 2014

Blä

Nattvecka på psykakuten. Jag har alltid haft svårt för nattveckor, blir påverkad av sömnbristen och mår dåligt. Nu är det sista natten. På positiva sidan berättade min dotter för mig att hon tycker det är bättre när jag är på psykakuten för jag är inte lika sur när jag jobbar natt där. Anledningen till att jag inte blir lika sur är att man oftast får sova några timmar på psykakutens nattpass, och det gör skillnad. Tant AT-läkare har ändå svårt att hantera dygnsrytmen så lite sur blir jag i alla fall.

Det blev inte bättre av att jag hittade en mask i mjölet idag. Mjölpåsen åkte ut direkt, storstädning får vänta tills avslutad nattvecka, måste åka till jobbet snart.

Håll tummarna för att det blir en lugn natt.

6 kommentarer:

  1. Undrar hur många jourer man har på en nattvecka? Hur lång är jour?
    Den här sommaren jobbade jag natt som uska på en avdelning (inom akutvård). Nattpassen var 10 timmar långa, i genomsnitt 3 nätter/vecka vilket är heltid, tempot är hög. Det kunde vara helt OK vissa nätter och riktigt slitigt andra. Jag skulle kunna tänka mig jobba natt periodvis så länge det är max 30 timmar/veckan.

    SvaraRadera
  2. Det är lite olika upplägg för oss beroende på var vi är. På vanliga akuten är ett nattpass från kl 17 (alt 21, lite beroende på var man är)-08, då jobbar man varannan natt, tre nätter. Där har det alltid varit högt tempo och jag har aldrig sovit någon natt. På psykakuten är ett natt-pass från 16-08, men oftast får man sova från kl 02-tiden, med risk för avbrott visserligen. På psyk är det 3 eller 4 nätter en vecka, varannan natt.

    SvaraRadera
  3. Det blir ju mer än 30 tim/veckan! Jag förstår att det känns riktigt slitigt. Jag valde själv att jobba natt i sommar. Skillnaden mellan uskor och läkare (+ ssk-or) var att vi uskor kunde gå så snart som morgonuska kommit, oftast i tid. Det har hänt någon gång att jag fick stanna lite över. Läkarna och sjuksköterskor fick stanna över titt som tätt då någon patient precis anlänt till avdelningen eller någon som blivit försämrad och här pratar vi minst en timme över. Det kändes lite skrämmande faktiskt vilket otroligt stort ansvar jag kommer att få som underläkare bara om några få terminer

    SvaraRadera
  4. Det där med jourer tror jag verkligen inte är något för mig. Som det nu känns lutar det åt att jag väljer en specialitet med så lite jourer som möjligt :)

    SvaraRadera
  5. Men heja du nu när du är mitt i nattjoursveckan!

    SvaraRadera