tisdag 31 december 2013

Pension?

Är mitt i en nattvecka, ser fram emot att fira in det nya året på akuten. Jag kunde inte sova i natt, dygnsrytmen är ju lite borttappad. Kl 03 på natten kom jag på den smarta idén att kolla in min pension. Det visar sig att prognosen säger att jag kommer få 3300:- i månaden i dagens penningvärde när jag fyllt 70. Jag sov inte bättre efter det kan jag berätta. Årets nyårslöfte blir därför att öka mitt pensionssparande.

Av detta lär man sig att om man vill ha en vettig pension ska man inte studera för mycket. Åter inser jag att jag skulle blivit rörmokare eller något annat inom hantverkarbranchen de tjänar bra direkt efter gymnasiet och har inga studieskulder.

Jag kan ju alltid extraknäcka med min blogg, igår tjänade jag hela 0.01 kr.

5 kommentarer:

  1. Jag känner igen det här! Jag slutade öppna mina orangea kuvert för 3-4 år sedan. Det är nog inte ett bra sätt att hantera pensionsgrejen på...

    SvaraRadera
  2. Haha, jag har gjort precis som du, men som fattig student kunde jag ändå inte påverka det. Nu har jag 20 år kvar till pension så det blir till att seriöst satsa på att öka pengahögen. Det värsta är att det är så vansinnigt krångligt. Jag fattar inte får bara massa kuvert i brevlådan (har ju haft många olika anställningar så det är många olika bolag). Jag är ju ändå en normalbegåvad människa, varför måste det vara så komplicerat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott Nytt År! Nu när du slutade vara student blir din pension bara bättre för varje år. 20 år är lång tid och extraknäcka kan du säkert göra som läkare även efter 65år, på deltid iaf, många som gör så. För min del är det några år kvar innan jag kan göra ngt åt min pension så jag fortsätter strunta i mina orangea kuvert. Kram på dig.

      Radera
  3. Hej! Jag är en läkarstudent som går min 4e termin. Jag har alltid velat forska och bli doktorand. Men hur går man tillväga för att antas som doktorand? Hur många terminer ska man ha pluggat för att börja en forskarutbildning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det finns olika sätt. Antingen hittar du en forskare som ägnar sig åt något du är intresserad av och börjar jobba extra med något projekt hos denna forskare, det kan du göra redan nu. Eller också börjar du forska i samband med ditt projektarbete. Det är ett bra sätt att testa om du och din framtida handledare funkar ihop. Ett tredje sätt är att söka doktorandtjänster som utlyses, men oftast finns det redan en tilltänkt kandidat till dessa annonser.
      Lycka till!

      Radera