lördag 17 november 2012

Pensionsvalet

Det damp ner ett brev i brevlådan från Pensionsvalet. Jag har ingen koll på mina pensionsuppgifter, det dimper ner brev titt som tätt och jag fattar nada. Jag har haft lite för många olika arbetsgivare och alldeles för dålig koll så mina pensionsplaceringar skulle få vilken ekonom som helst att gråta. Själv förstår jag inte, så jag har ingen anledning att gråta.

Den här gången öppnade jag i alla fall brevet. Det visade sig vara en uppmaning att välja hur mina pensionspengar som jag ska få under min framtida landstningsanställning ska placeras. Ja, säg det... svårt att sia om framtiden, här hjälper inte mina 500 hp någonting. Surfade runt lite utan att bli klokare.

Det där med valfrihet är alldeles fantastiskt. Istället för att låta någon som kan något bestämma hur jag bäst placerar mina pengar ska jag sitta och gissa mig fram till det. Inte går det att fråga banken heller, då kommer de bara lura in mig på sina egna fonder. Hur hittar man en opartisk kunnig rådgivare?

Nej, nu ska jag kryssa något klokt, sen är det dags att ta tag i el-avtalet som går ut om en månad. Tjoho!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar