fredag 4 mars 2011

Från andra sidan

Som del i min institutionstjänstgöring som jag ska börja med ska jag skriva och rätta tentafrågor. Inte min egen termin dock, om nu någon trodde det. Det känns konstigt att vara på andra sidan. Det finns inget som kan uppröra studenter så mycket som en dålig tentafråga. Därför ska jag ägna några timmar åt att klura ut en bra tentafråga i helgen. Undrar vilken nivå det blir, svårt att veta om det blir på tok för lätt, eller kanske alldeles för svårt?

Lustigt hur perspektivet ändras helt när man byter sida. Vete sjuttom om jag inte blir mer nervös av att skriva en fråga än att skriva en tenta själv.

5 kommentarer:

  1. Jo känner igen det där. Själv tror jag att jag gjorde lite snällare tentafrågor när det sist begav sig :)

    SvaraRadera
  2. Jo, risken finns för att det blir så, men jag vill inte vara för snäll heller... det kommer se konstigt ut om alla har alla rätt på mina frågor...

    SvaraRadera
  3. Jo det är ju den aspekten också. En intressant observation för egen del är att jag som doktorand ibland gjorde på tok för svåra frågor. Har sen fått höra att det inte är helt ovanligt bland doktorander och att mer erfarna lärare lägger sig på en lägre mer rimlig nivå.

    SvaraRadera
  4. Hmm, ibland känns det som du är min dubbelgångare ;)

    Jag blir lite nyfiken på vem du är. Det är roligt att hitta en person i liknande situation, ibland känner jag mig som ett UFO, men nu vet jag att jag inte är ensam. ;)

    SvaraRadera
  5. Nä, nu är vi två UFOn. Haha. :) Skämt åsido. Det går bra att maila mig på min nyskapade bloggmail mammalakarstudent@gmail.com (ordinarie mailadress är minst sagt avslöjande).

    SvaraRadera