måndag 13 augusti 2012

Sommaren är kort

Igår gjorde jag sista passet på akuten som även var sista dagen på mitt sommarjobb. Jag avslutade med en kram från en anhörig, känns bra. Jag kan även konstatera att tempot på mitt jobb har gått upp avsevärt. Första dagen på avdelning ägnade jag mig helt åt en patient, i förra veckan hade jag hand om två avdelningar en dag och bollade 16 patienter och det gick. På akuten har mitt tempo och min smidighet ökat avsevärt, även om jag inser att jag aldrig kommer kunna vara någon effektiv sorteringsmaskin. Jag kan inte blunda för människornas hjälpbehov och har en tendens att göra lite för mycket. Men så ska jag inte bli akutläkare heller...

Nu har jag tagit ledigt i två dagar, det är ju ändå sista veckan i barnens sommarlov. Äntligen har jag lite tid i husvagnen och jag har lyckats pricka en strålande vacker sommardag. På onsdag väntar forskningen, den har legat på is hela sommaren och jag bävar lite för att hitta allt jag blundat för under sommaren. Men, den dagen den sorgen, nu ska jag ut i solen.

5 kommentarer:

  1. Verkar som om du gjort ett riktigt bra jobb i sommar! hoppas dina lediga dagar blir härliga. Kram

    SvaraRadera
  2. Roligt att följa din blogg! Hur mycket brukar du forska under terminerna? Och hur får du ihop det med klinikplaceringarna? Jag ska börja termin 5 och har lite forskningsmöjligheter men undrar hur det kommer att gå att kombinera. Har också barn och behov av extra inkomst eftersom jag inte har några studiemedel kvar...
    /P

    SvaraRadera
  3. KaosJenny: Ja till slut, det har varit en brant inlärningskurva. Men jag tror det märks att jag trivs, hoppas det smittar av sig till patienterna.

    Ankonym: Jag forskar motsvarande 30% tjänst ungefär, jag anpassar arbetet lite efter hur mycket tid jag har och när det krävs får jag hugga i och jobba lite extra. En förutsättning för att det har funkat för mig är att jag har full firhet att styra min tid själv och sen har jag försökt få så många placeringar som möjligt på samma sjukhus som där jag forskar så att jag ska kunna utnyttja tiden så bra som möjligt.

    SvaraRadera
  4. Matilda Liljedahl19 augusti 2012 kl. 23:37

    Hej!

    Jag hamnade på din blogg via en annan läkarstudentblogg, ska själv börja T10 i Sthlm i sep. Såg att du ska till Lyon, är det möjligtvis AMEE du ska till? Är det inom medicinsk pedagogik du forskar? Jag är precis nybliven doktorand i medicinsk pedagogik och ska till AMEE för att presentera mitt exjobb samt försöka lära mig lite nya grejer.. Vore trevligt att ta en lunch någon dag på AMEE om vi ändå är där samtidigt..

    MVH

    SvaraRadera
  5. Hej
    Det stämmer jag ska till AMEE, men jag forskar inte om pedagogik utan inom neurobiologi. Jag ska åka till konferensen i min roll som lärare.

    SvaraRadera