Jag skulle förklara division för dottern. -Om vi har fyra äpplen och du och F ska dela lika på dem, hur många äpplen var får ni då? Dottern fattar snabbt och svarar: -Två Då hörs surt från F: -Jag orkar inte två äpplen.
Nä, vem orkar två äpplen? ;) Man kan testa med godisbitar istället. Då finns visserligen risken att man räknas som snål, när man låter två barn dela på fyra godisbitar...
Det är klart, jag ser både fördelar och nackdelar med att använda godis som exempel. Dels kanske de synar mina teoretiska resonemang och verkligen vill dela på godiset (problem) dels är de nog positivt inställda till mer komplicerade exempel med fler godisbidar (positivt). ;-)
:)
SvaraRaderaNä, vem orkar två äpplen? ;) Man kan testa med godisbitar istället. Då finns visserligen risken att man räknas som snål, när man låter två barn dela på fyra godisbitar...
SvaraRaderaDet är klart, jag ser både fördelar och nackdelar med att använda godis som exempel. Dels kanske de synar mina teoretiska resonemang och verkligen vill dela på godiset (problem) dels är de nog positivt inställda till mer komplicerade exempel med fler godisbidar (positivt). ;-)
SvaraRadera