torsdag 21 maj 2009

Kan inte sova...

så jag surfade runt lite. Hittade de här käcka tipsen om hur du blir mer effektiv med bebisen hemma (i Alltombarn), de menar kanske väl, men undertonerna är lite konstiga tycker jag:

1. Sätt klockan.
Använd 20 minuter till att göra nödvändiga ärenden på nätet - skicka det där viktiga mejlet, beställ de där viktiga varorna, och så vidare. Sätter du dig och surfar utan att titta på klockan rinner lätt din värdefulla tid iväg. Gör det viktiga först, det mindre viktiga sen.

Visst, ställ klockan det är ju ett bra sätt att stressa av på... tick tack tiden går. Det viktiga blir alltid gjort på något sätt annars är det inte viktigt. Varför inte tillåta sig att sitta och just surfa bort några minuter medan bebisen sover istället - utan klocka, tiden är ju begränsad av bebisen.

2. Ta dig an ett projekt.
Det spelar mindre roll om det handlar om att sortera recept i en pärm, att rama in fotografier och hänga upp på väggen, eller om du sätter dig ner och planerar något roligt. Det kan räcka med att ge projektet några minuter per dag för att få en känsla av att ha kommer någon vart med något som gagnar dig själv.

Varför inte lägga ner alla onödiga projekt över huvud taget? Vem har sorterat recept i pärmar sen det kom barn i familjen?

3. Gör listor.
Du kommer att sova bättre om du får ner det du har i huvudet - exempelvis vad som behöver handlas och annat som ska göras - på ett papper.

Håller med, utan listor är jag lost... det gäller bara att veta var man la den där förbenade lappen.

4. Stressa ner.
Innan du kryper till kojs - koka dig en kopp ört-te, gör några yogaövningar, pröva en aromatherapikräm. Livet är stimulerande - du förtjänar en stund av mindfullness.

Ha ha, jag kan se mig själv göra yogaövningar samtidigt som kolikbebisen skriker sig blå... När mina barn var små kunde jag inte ens stava till mindfullness, eller var den alternativa stavningen sova? Alla småbarnsföräldrar förtjänar en stund av mindfullness, men få får uppleva det.

Och till sist: 
Inget diskande eller städande! Det får du göra medan bebisen är vaken (varje timme ni tillbringar tillsammans måste inte vara kvalitetstid) – alternativt delegera städningen till din partner. 

Nej, det är ju helt klart bättre att sätta sig och sortera recept eller rama in foton än att diska... Fast jag gillar det där med att delegera till partnern, bara inte han kommer på samma idé... bäst att inte visa honom artikeln.


Ja, jag har tråkigt och bär på viss tentafrustration. Jag lovar mina inlägg ska hålla högre klass i framtiden. Kanske... efter tentan... typ...


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar